Mitä mainioin työpaikan virkistyspäivä kaljaasi Ihanalla Selkämeren kansallispuiston alueella! Poikkesimme hetkeksi jaloittelemaan Nirvon saarelle ja palasimme sitten takaisin Luvian satamaan avoimempaa merireittiä pitkin. Torstai syyskuun 6. päivä oli helteinen (+27 lämpöastetta) ja meri lähes rasvatyyni. Pläkä keli!
Kaljaasi Ihana on Luvialla Satakunnassa rakennettu purjealus.Aluksen suunnittelu aloitettiin vuonna 2005 ja varsinainen rakentaminen seuraavana vuonna. Vesillelasku tapahtui vuonna 2010 ja neitsytpurjehdus kesällä 2011. Aluksen kotisatama on Luvian Laitakari. Ihanan rakentamiseen ryhdyttiin paikkakunnan vanhan laivanrakennustaidon henkiinherättämiseksi. Kaljaasi Ihanan rakentamisen talkootyönä organisoi Perinnelaivayhdistys Ihana ry. Kokonaisustannukset olivat noin 1,2 miljoonaa euroa, talkootyön osuus 37 prosenttia ja Euroopan unionin tuen 39 prosenttia. Loppurahoitus tuli kunnilta ja yksityisiltä rahoittajilta. Laivan piirustusten pohjana käytettiin Luvialla vuonna 1907 rakennetun kaljaasi Marsin piirustuksia. Laiva rakennettiin puusta. Materiaalina käytettiin pohjassa ja kölirakenteissa kuusta, kun taas kyljet ovat mäntyä ja kansirakenteet ja mastot lehtikuusta. Ihana on varsinaisesti purjealus, mutta siinä on myös 280 hevosvoiman dieselmoottori. Aluksen pituus on 27,9 metriä ja leveys 6,2 metriä. Syväys on 2,00 metriä ja purjeiden kokonaispinta-ala 320 m². Kaljaasi Ihana laskettiin vesille 23. heinäkuuta 2010. Vesillelaskua seurasi Laitakarissa 7 000-henkinen yleisö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti