Matkalaitteen evomylly alkoi ajokauden loppupuolella ääntelemään ylimääräisiä. Klappaava ääni, joka tuntui paikallistuvan etupytyn puolelle. Laastariksi Moorelta uudet nostajat, breather valve - ja kun kansiin päätettiin olla kajoamatta, niin alkuperäiset työntötangot poikki ja tilalle säädettävät tönärit. Tielle taas ja neuroottisesta kuuntelua. Ja siellä se sama klappaus asui edelleen. Kuulenko päässäni kummallisia ääniä…?!?!?!?! Ei perhana.
Bläkkäri-Juhanan kanssa höristeltiin porukalla kangasalalaisia korvalehtiä Ilkolla ja tavallaan helpotti, kun kaveri vierestä totesi, että ”kipee se on”. Samalta seisomalta sovittiin, että otetaan pata auki ja katsotaan mikä potilasta oikein vaivaa. “Keskitappi paskana”, oli lähtöveikkaus.
Laite talliin ja vakuutusyhtiön verkkopalvelun kautta seisontavakuutukseen.
Elokuun toiseksi viimeisellä viikolla keventelin matkamöhkäleen tallilla valmiiksi koneen irtiottoa varten. Samalla tuli ongittuakin vähän... magneettionginta öljysäiliön puolelta ei tuottanut suurempaa tulosta, mutta filtterin puolelta löytyi jo jouluisen näköistä, pienijakoista kromihilettä. Joopa joo.
Tiistaina 31. elokuuta napattiin potilas irti ja pöydälle.
Puolessa tunnissa oli klapeja irroiteltu sen verran että, diagnoosia päästiin tekemään.
Etupytyn veivi klappaa pystysuunnassa, molemmissa pytyissä ylimääräisiä hankausjälkiä, jakopään puolella metallimutua, breather valven pesässä merkkejä ylimääräisistä partikkeleista ja sama juttu öljypumpussa.
Arvio tulosten perusteella: pytyt poraukseen, uusi keskitappi ja veivit, uudet männät, (ehkä) öljypumppu ja nippu tiivisteitä. Leegot laatikkoon ja tuomion luentaan Loimaalle.
Ajelin aamulla ‘muuttokuorman’ kanssa peltikotilolla V-Twin Citylle Loimaalle. Käytiin tilannetta Aten kanssa läpi ja suunniteltiin tulevia. Homma rytkähtää liikkeelle muutaman viikon päästä, kun lomahommat on hoideltu. Kiireitä ei tässä talkoossa ole, matkamöhkäle on seisontavakuutuksessa, ja ajot jatkuvat Trumpalla.
Perjantai-iltapäivänä käväisin Trumpan irtovanteen kanssa Lempäälässä Moorella, jossa Jari vaihtoi vanteelle uuden matalaprofiili-Metzelerin. Homma hoitui ex-tempore ja rivakasti. Hyvää palvelua! Saritalta tilaukseen Electran koneen etukiinnikkeen alapuolen kumityyny, hyllytavarana löytyy enskaketjun muovisia kirityspaloja. Mainiota!
Ke 27.10.2010
Keskiviikkoiltapäivänä töistä tullessa ja Rautatienkadun parkkihallissa kohti peltikotiloa astellessa kilautti Atte Loimaalta. "Odotas hetki...", auton ovi auki, sisälle istumaan, ovi kiinni ja "no niin, annahan tulla..."
Eipä ollutkaan tauti tapista, vaan veivin heittoon heilahti homma. Etupytyn veivin laakerointi oli pettänyt. Reseptilääkitys käytiin pikaisesti läpi ja Atte lupasi potilaskuvia Loimaalta.
Su 20.2.2011
Potilaskuvastoa, välineitä ym. (kuvat: Atte, V-Twin City).
Lentävän Kalakukon EVO-koneen korjaussarja |
Ke 23.2.2011
Käväisin tallilla irroittamassa Pisaman pyörästä peilit runkopohjistaan. Uutta peilipalaa tulee entisten tilalle. Samalla avasin Kalakukkoon nettiswäpistä hankkimistani Rush'in slipareista toisen ja totesin, että täytettä on tänne hankittava. Vapaata virtausta varten on tuossa keskellä 4-5 senttiä.
Rush-baffle 1,75" takaviistosta |
La 26.2.2011
Tallille pesupuuhiin...
Lentävän Kalakukon riutunut runko nostimelle ja laatikosta marjapuurot vex...
... öljypohja irti (3/16 kuusiokolot) ja pesuun...
... ja miltä mahtaa näyttää öljypohjan yläpuolella? Tältä...
Vasemmalla näkyy laatikosta tippuvaa marjapuuroa (RedLine Heavy Shock Proof'ia). Muuten näyttää siistiltä. Tänne vielä painehuuhtelu rasvanpoistajalla ja sama juttu öljyletkulinjoihin...
Reilusti ja roiskuen, sano.
Öljypohja on pesty, samoin pohjasta lähtevä letkulinja letkuineen...
... laatikosta laskettu marjapuuro on peittynyt "pesuvesillä".
Homma tämän päivän osalta tässä.2.3.2011
Kävin aamulla hakemassa Pisaman pyörään leikatut uudet peilit Peilihiomo Samposta, tökkäsin ne tallilla kiinni alkuperäisiin peilipohjiinsa ja pyöräytin peilit paikoilleen pyörään.
Kalakukon Rush-vaimentimiin ostin edellisen päivän työreissun yhteydessä Helsingissä Kimiltä hänelle tarpeettomiksi jääneet Kromewerksin huilut. Ajatuksena oli, että tavalla tai toisella (lue: rälläkällä tai kevyellä vasaroinnilla) saan huilusysteemin sopimaan Rushin "bassohuilun" sisään.
Homma hoitui kevyellä Kromewerksin muokkauksella.
Miten tällainen Rush & Kromewerks -paketti toimii ja soi, niin sen näkee ja kuulee keväällä.
Mellakkaa vähemmän ja vastapainetta enemmän. Toivottavasti. 24.3.2011
Kävin alkuviikosta Bläkkäri-Juhanan juttusilla ja samalla sovittiin, että laitetaan torstai-iltana kone matkalaitteen runkoon paikoilleen. Illalla tallille ja runko levynostimella "keskituelle", Juhana koppasi Evo-moottorin syliin ja meikeläinen jeesaili enskan puolelta. Sinnehän se pata pyörähti tutulle tontilleen. Sitten vaan etukumityynyä löysemmälle --> laatikon puolen konepultit löyhästi jengoilleen --> enskan puolen pultit paikoilleen --> kumityynyä tiukemmalle --> etupuolen kiinnityspultit löysästi paikoilleen --> enskan puolelta pultit tasaisesti kireälle ja momenttiin.
Homma jatkuu laatikon puolen kiristämisellä, siitä etupuolen kiristämiseen ja sitten alapuolen ja yläpuolen tuennat paikoilleen, tasaisesti kiinni ja momenttiin.
26.3.2011
Etupuolen reaktiotanko ja koneen yläkiinnike ovat nyt paikoillaan. Mitään säätämisiä ei tarvittu; molemmat kalikat menivät entisille paikoilleen. Voisi kai olettaa, että Kalakukon kone on samalla kohdalla kuin ennen remonttia. Mikuni paikoilleen uuteen imusarjan tiivisteeseen ja paketti kiinni ilmanputsarin kiinnityksellä. Kaasuvaijerit kiinni ja kahvan sisäpuolelle kontaktiliimaa. Vi ska se, josko vanha kontaktiliima pitää.
Sabre MC:n Juikki piipahti juniorin kanssa tallilla moikkaamassa. Juikki on kuulema keventänyt matkalaitettaan street glide -tyyliseksi. Mielenkiintoista!
6.4.2011
Bläkkäri-Juhana piipahti tallilla pulttipyssyn & hylsyn kanssa ja nyt on enskapuolen vetoratas paikoillaan. Laitoin kuivan talvikauden jälkeen pari päivää bensakylvyssä lojuneen hanan tankkiin paikoilleen ja kierteisiin tiivisteeksi Loctite 577:aa. Tankki myöhemmin paikoilleen ja letkuliitosten ym. tsekkaus.
Edellisellä viikolla pakosarja paikoilleen ja bensaletkuostoksia ym. ym.7.4.2011
Tankki paikoilleen ja letkuliitokset kiinni. Tuoretta bensaa tankkiin, hetki odottelua ja koko satsin läpilasku erilliseen purkkiin. Liitokset ok ja bensakin näyttää puhtaalta. Hyvä! Muutama litra tuoretta 98 tankkiin odottamaan. Enskakopan tiiviste paikoilleen, koppa kiinni ja pultit keskeltä eteenpäin alimmainen-ylimmäinen ja keskeltä taaksepäin alimmainen-ylimmäinen -järjestyksessä tasaisesti kiinni ja samassa järjestyksessä momenttiin.
8.4.2011
Työpäivän jälkeen Tampesterin keskustasta Moorelle Kuljuun ja Saritalta pari purkkia enskaöljyä ja uusi enskapuolen tyhjennystulppa. Entisestä magneetti lähti syksyllä magneetti irti, enkä viitsinyt alkaa kikkailemaan liimailujen kanssa. Moorelta suoraan tallille ja enskaöljyt sisuksiin. Tallin hyllyltä Motonetistä keväällä ostettu marjapuuropurkki esiin ja Redlinen Heavy Shock Proofin valuttelu laatikkoon. Öljyletkut kiinni ja -anturin piuhat paikoilleen. Huomenna koneöljyt sisään ja tippakannulla öljyä ajoitustulpan kautta koneeseen. Öljypumpun tulppa auki ja magneetilla kuppi vex ja tippakannulla öljyä myös sinne.
9.4.2011
Koneöljyt (mineraali 10/40) sisään, tippakannulliset öljyä öljypumpun puolelle ja ajoitustulpan kautta sisuksiin, öljyä filtteriin ja filsu paikoilleen. Putket kiinni, akku paikoilleen, tulpat irti ja pyöritystä. Tulpat kiinni ja laite tulille hetkeksi. Kuivat nostajat pitävät meteliä ja paineet kadoksissa. Tulpat irti ja filtterilinjan letkuliitos auki. Öljypumpun ilmaus. Vaihdelaatikosta viitonen päälle ja takarenkaasta pyöritystä... ja öljyä komeana räkäisynä avatusta linjasta lattialle. Hyvä! Letkulinja ja tulpat kiinni ja Kalakukko käyntiin. Ja kabuum: öljynpainemittarin neula komeasti 20 PSI:n kohdalle. Yes!!! Ja nostajien kalkatuskin hiljenee.
Kolme muutaman minuutin lämmityskäyttöä 1.500 kierroksella ja niiden väliin puolen tunnin jäähdyttely. Tässä lyhyt videonäyte.
Sunnuntaina vielä pari samanlaista lämmityskäyttöä ja niiden jälkeen uudet öljyt (mineraali 20/50) koneeseen ja öljyfiltterin vaihto.
12.4.2011
Sunnuntaina pari lämmityskäyttöä ja öljyjen vaihto. Lämmityskäytön jälkeen koneesta pudotettu öljy näytti siistiltä. Uusi K&N filtteri paikoilleen ja 20/50 mineraalit koneeseen ja laite hetkeksi tulille. Jalkakontrollit paikoilleen enskan puolelle ja jakopään puolella takajarrunesteiden vaihto. Vanha jarrunippa vex ja tilalle takaiskuventtiilillä varustettu Speed Bleeder. Säiliö auki ja uutta nestettä sisään sitä mukaan kuin entistä tuli nippaan liitetystä läpinäkyvästä letkusta pedaalin painaisulla ulos. Kätevää! Kun ulos polkaistu neste oli kirkasta ja kuplatonta, Speed Bleeder kiinni, letku irti ja kumitulppa paikoilleen. Ja astinlauta paikoilleen.
Tiistaina paineet iskareihin, laukut, penkki ja tavararullarauta paikoilleen ja pari lyhyttä kierrosta tallin edustan parkkipaikalla. Nam, nam! Hyvältä maistui ;)
.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti