Artikkelista lainattu teksti alkaa tästä:
Laukkasen ennätyslento oli Valmetin tekemän huollon jälkeinen koelento, jonka tarkoituksena oli kiihdyttää ensin kahteen Machiin moottorin toiminnan tarkistamiseksi. Sitten noustiin tarvittaessa nopeutta korkeudeksi muuttamalla ja polttoainetilanteen mukaan 18 000 metrin korkeuteen.
”Tuolla lennolla ilma korkealla oli erityisen kylmä, koneessa oli hyvä moottori ja polttoainetilanne oli hyvä, joten säilytin kaksi Machia 18 000 metriin, jossa luin maahan moottoriarvot. Koska polttoainetilanne oli hyvä, päätin jatkaa nousua, koska ylöspäin mentiin vielä reippaasti.”
Lakikorkeuslentoa rajoitti kaksi arvoa: huippunopeus Mach 2,05 sekä pienin sallittu ilmanopeus 500 km/h, joka piti säilyttää, jotta moottori saisi riittävästi ilmaa.
Mitä korkeammalle noustaan, sitä ohuempaa on ilma, joten ilmanopeus voi laskea samalla, kun Mach-luku ja maanopeus nousevat.
Laukkasella alempi nopeusraja lähestyi koneen noustessa korkeammalle eli ohuempaan ilmaan.
”Jouduin vähän lisäämään nopeutta sen säilyttämiseksi, mutta sitten Machin luku lähestyi arvoa 2,05. Totesin, että minulle tulee vastaan pienin sallittu mittarinopeus ja suurin sallittu Machin luku. Käänsin koneen selälleen 21 000 metrissä ja vedin sauvan taakse nousun lopettamiseksi.”
Tästäkin MiG-21 kohosi vielä 300 metriä.
”Laella selällään korkeusmittari pysähtyi näyttämään 21 300 metriä. Sitten pääsin liukuun ja käänsin koneen oikein päin, otin jälkipolton pois ja menin liukuun kohti Hallia.”
”Moottorin edessä oleva kartio liikkuu automaattisesti niin, että ahtimelle tulee koko ajan aliäänennopeudella mahdollisimman pyörteetöntä ja stabiilia ilmaa. Vastaavasti Hornet ja muut hävittäjät, joissa moottorin ilmanotto on kiinteä, eivät yleensä pysty menemään yli 1,6–1,8 Machin. Kun ei ole liikkuvaa ilmanottoa, ilma ei ole ahtimelle tullessaan enää optimaalista, eikä moottori tuota enää niin paljon tehoa että kone kiihtyisi.”
Klassiseksi torjuntahävittäjäksi suunniteltu MiG-21 lensi kovaa. Sen suurin sallittu nopeus oli Mach 2,05 – maanopeutena korkeudesta riippuen noin 2 150 km/h.
Koneen lakikorkeudesta sen sijaan kerrotaan sangen villiä tarinaa. Epävirallisen tiedon mukaan Suomessa olisi käyty jopa 21 700 metrin korkeudessa MiG-21F-13:lla, eli ensimmäisellä Suomen käyttämällä versiolla.
Vertailun vuoksi Ilmavoimat kertoo Boeing F/A-18 Hornetin lakikorkeudeksi 15 000 metriä. Matkustajakoneet puolestaan lentävät tyypillisesti 10–13 kilometrin hujakoilla.
”Tuolla lennolla ilma korkealla oli erityisen kylmä, koneessa oli hyvä moottori ja polttoainetilanne oli hyvä, joten säilytin kaksi Machia 18 000 metriin, jossa luin maahan moottoriarvot. Koska polttoainetilanne oli hyvä, päätin jatkaa nousua, koska ylöspäin mentiin vielä reippaasti.”
Lakikorkeuslentoa rajoitti kaksi arvoa: huippunopeus Mach 2,05 sekä pienin sallittu ilmanopeus 500 km/h, joka piti säilyttää, jotta moottori saisi riittävästi ilmaa.
Mitä korkeammalle noustaan, sitä ohuempaa on ilma, joten ilmanopeus voi laskea samalla, kun Mach-luku ja maanopeus nousevat.
Laukkasella alempi nopeusraja lähestyi koneen noustessa korkeammalle eli ohuempaan ilmaan.
”Jouduin vähän lisäämään nopeutta sen säilyttämiseksi, mutta sitten Machin luku lähestyi arvoa 2,05. Totesin, että minulle tulee vastaan pienin sallittu mittarinopeus ja suurin sallittu Machin luku. Käänsin koneen selälleen 21 000 metrissä ja vedin sauvan taakse nousun lopettamiseksi.”
Tästäkin MiG-21 kohosi vielä 300 metriä.
”Laella selällään korkeusmittari pysähtyi näyttämään 21 300 metriä. Sitten pääsin liukuun ja käänsin koneen oikein päin, otin jälkipolton pois ja menin liukuun kohti Hallia.”
”Moottorin edessä oleva kartio liikkuu automaattisesti niin, että ahtimelle tulee koko ajan aliäänennopeudella mahdollisimman pyörteetöntä ja stabiilia ilmaa. Vastaavasti Hornet ja muut hävittäjät, joissa moottorin ilmanotto on kiinteä, eivät yleensä pysty menemään yli 1,6–1,8 Machin. Kun ei ole liikkuvaa ilmanottoa, ilma ei ole ahtimelle tullessaan enää optimaalista, eikä moottori tuota enää niin paljon tehoa että kone kiihtyisi.”
Klassiseksi torjuntahävittäjäksi suunniteltu MiG-21 lensi kovaa. Sen suurin sallittu nopeus oli Mach 2,05 – maanopeutena korkeudesta riippuen noin 2 150 km/h.
Koneen lakikorkeudesta sen sijaan kerrotaan sangen villiä tarinaa. Epävirallisen tiedon mukaan Suomessa olisi käyty jopa 21 700 metrin korkeudessa MiG-21F-13:lla, eli ensimmäisellä Suomen käyttämällä versiolla.
Vertailun vuoksi Ilmavoimat kertoo Boeing F/A-18 Hornetin lakikorkeudeksi 15 000 metriä. Matkustajakoneet puolestaan lentävät tyypillisesti 10–13 kilometrin hujakoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti